Jaguar E-Type 1961-1974

 

Plotka mówi, że mało brakowało aby ten samochód spóźnił się na swoją premierę i to dosłownie. Przygotowywania do Targów Samochodowych w Genewie w 1961 r. tak się przeciągnęły, że konieczne było, aby debiutant trasę z Coventry do Genewy pokonał osobiście na kołach. Trasa 700 km została przejechana ze średnią prędkością 70 mil\h i z zapasem 20 minut Jaguar E-Type, bo to o nim mowa dotarł ma miejsce i mógł zostać pokazany dziennikarzom.

E-Type Coupe 3,8 1962 seria 1

E-Type Coupe 3,8 1962 seria 1

E-Type już na pierwszy rzut oka zachwycał swoim wyglądem, był także bardzo szybki, osiągając podczas testów prędkości rzędu 241 km\h. Do tak rekordowych osiągów przyczyniało się to, ze pod jego maską zamontowano słynny 3,8-litrowy silnik XK z dwoma wałkami rozrządu. Jednocześnie E-Type genialnie trzymał się drogi dzięki nowemu niezależnemu zawieszeniu na wahaczach i sprężynach śrubowych gwarantującemu jednocześnie bezpieczną i komfortową jazdę.

E-Type coupe 3,8 seria 1 1964

E-Type coupe 3,8 seria 1 1964

Wersja z silnikiem 3,8-litrowym była produkowana od roku 1961 do roku 1964. Miała czystsze linie i lepsze osiągi niż późniejsza wersja z silnikiem 4,2-litrowym. Była dostępna jako oszałamiający open top lub bardziej praktyczny coupe.

E-type Roadster

E-type Roadster

Można śmiało powiedzieć, że E-Type stał się jednym z symboli zmian kulturowych i obyczajowych Wielkiej Brytanii lat 60-tych. The Beatles, rewolucja seksualna, LSD i E-type – dla każdej warstwy społecznej coś innego i nowego. O Jaguarze się mówiło, marzyło, a jak się miało pieniądze to go kupowało. Jeździli nim gwiazdorzy, muzycy i członkowie rodzin królewskich. Jeździć miał nim James Bond w filmie Goldfinger, ale właściciel nie popisał się zmysłem marketingowym i odmówił dostarczenia E-typ’a dla potrzeb filmu.

Seria 1 Coupé 2+2- 4,2 - 1967

Seria 1 Coupé 2+2- 4,2 - 1967

Oczywiście nic złego się nie stało, gdyż swój czas otrzymała inna firma – Aston Martin z modelem DB5.
E-type pierwszej generacji był piękny – zaokrąglone kształty, przetłoczenie wzdłuż maski, reflektory zagłębione w błotnikach, wąski zderzak i chrom – dużo chromu. Szczególnie widowiskowe były koła szprychowe z chromowanymi nakładkami. Kształt pojazdu został pieczołowicie zaprojektowany przez Malcolma Sayer’a, legendę aerodynamiki, który z matematyczną precyzją stworzył dzieło sztuki. To nie przesada, The Museum of Modern Art w 1996 roku dołączyło Jaguara E-Type do swojej kolekcji samochodów. Trzeba przyznać, że dziś w tej kolekcji jest tylko sześć pojazdów – Cisitalia ‚202’ GT, Jeep, Volkswagen Garbus, Jaguar E-type, bolid Ferrari z 1990 r i Smart.

Jaguar 1965 E-Type Seria 1

Jaguar 1965 E-Type Seria 1

Pierwsze 300 egzemplarzy miało zewnętrzne zatrzaski maski i płaską podłogę – dziś stanowią rarytas wśród kolekcjonerów.

W roku 1964 wyposażono E-Typa w silnik XK o pojemności 4,2 litra o zwiększonym momencie obrotowym, wyposażono w lepszą skrzynię biegów i hamulce, poprawiono instalację elektryczną i zastosowano bogatsze wykończenie. Wg. miłośników marki był to najlepszy z wszystkich E-Type’ów, zaawansowany technicznie a jednocześnie zachowujący niemal pierwotną czystość kształtów.

Seria 1 Coupé 2+2- 4,2 - 1967

Seria 1 Coupé 2+2- 4,2 - 1967

W roku 1966, pojawia się trzeci model; 2+2, z rozstawem osi powiększonym o 23 cm, o zmienionym kształcie nadwozia, nieco wyższej linii dachu i masie większej o około 110 kg. Pomimo tego, że oferował pasażerom nieco więcej dodatkowej przestrzeni, nigdy nie cieszył się tak dużym uznaniem jak inne E-Type’y.
W 1968 r. amerykańskie restrykcyjne przepisy bezpieczeństwa ruchu drogowego doprowadziły do powstania modeli Series II, z nieosłoniętymi reflektorami, uniesionymi wyżej zderzakami, większymi kloszami przednich i tylnych świateł zamontowanymi poniżej poziomu zderzaków. Także maska straciła swój charakterystyczny opływowy kształt. W tym samym czasie dokonano także szeregu zmian technicznych, w tym dotyczących zastosowania podwójnych elektrycznie napędzanych wentylatorów chłodnicy, poprawienia efektywności hamulców, wprowadzono wspomaganie układu kierowniczego, w wersji 2+2 opcję automatycznej skrzyni biegów, a nawet opcję wyposażenia z klimatyzacją.

E-Type 5,3 V12 2+2 seria 3 1971

E-Type 5,3 V12 2+2 seria 3 1971

W ostatniej wersji Jaguara: Series III. która pojawiła się w roku 1971, firma zastosowała swój nowy aluminiowy silnik V12 o mocy 2Ó3 kW (272 KM) dysponujący potężnym momentem obrotowym i niesamowitym przyspieszeniem. W owym czasie oferowane były jedynie dwie wersje tego E-Type; roadster i 2+2, obie budowane na wydłużonym podwoziu wersji 2+2.

W.B

 Posted by at 11:53

 Leave a Reply

(wymagane)

(wymagane)

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>