Austin Seven – 1922-1939

 

Chyba można śmiało powiedzieć, że Austin Seven był dla Brytyjczyków tym samym co Ford T dla Amerykanów. Obiekt podziwu, a z drugiej strony drwin powstał z zapotrzebowania na tanie, dostępne auto, które pozwoliłoby rodzinom robotników zastąpić motocykle z przyczepkami czymś bardziej wygodnym.

Austin Seven 1922
Początki motoryzacji preferowały bogatych użytkowników czterech kółek. Dopiero pierwsza wojna światowa i coraz bardziej masowa produkcja samochodów sprawiły, że stały się one bardziej dostępne dla szerszych mas, ale nadal były zbyt drogie dla rosnącej klasy robotniczej. Dostrzegł to Herbert Austin, założyciel firmy Austin Motor Company. Pracując głównie w domu z młodym kreślarzem Stanleyem Edge’em, zbudowali samochód z podwoziem z dwoma belkami wzdłuż całej długości i podstawowym zwieszeniem. Nadwozie było mieszanką stalowych paneli z aluminiowo-jesionowym stelażem, a silnik był dolnozaworową jednostką o pojemności początkowo 696 cm3 lecz wkrótce powiększoną do 747 cm3. Wszystko było proste i lekkie.

Austin Seven 1922
Reklamowany jako „auto dla milionów” trafił do sprzedaży w 1922 r. W cenie 225 funtów czyli tyle samo co za niezły motocykl z przyczepką stał się jak byśmy dziś to określili „hitem” sprzedaży. W ciągu 7 lat sprzedano ponad 100 000 „Siódemek” w różnych opcjach – sedan, tourer open-top, sport.

Austin_Seven_Sport
Samochodem zainteresowali się też zagraniczni producenci. We Francji prawa do produkcji Seven wykupił Rosengart. W Niemczech auto zmieniło nazwę na Dixi i dało początek BMW, zaś w Stanach Zjednoczonych wykupiła je zupełnie nowa firma, American Austin Car Company. Podobno właśnie ta wersja siódemki produkowana u Stanach zainspirowała późniejsze kształty oryginalnego Jeepa.

Austin Seven Chummy Tourer 1929
Patrząc na zdjęcia Austina Seven łatwo można zrozumieć czemu był obiektem drwin bardziej zamożnych Brytyjczyków – w porównaniu z poważniejszymi wozami był wąski i mały, z trudem mieścił cztery osoby, wskaźniki były usytuowane dość szokująco, zaledwie parę centymetrów od dźwigni zmiany biegów, a hamulce nie imponowały skutecznością (mam wrażenie, jakbym opisywał Fiata 126).

Austin Seven 1922 wnętrze
A jednak Seven popchnął do przodu Brytyjską motoryzację – na równie rewolucyjny model firma Austin musiała czekać do 1959 r. kiedy to powstał Mini – ale to już inna historia.

Parametry:
Silnik: 747 cm 4-cylindrowy
Moc: 7.5 kW (10 KM)
0-96 km/h: brak danych
Prędkość maksymalna: 84 km/h
Całkowita produkcja: 290 000 szt.

W.B

 Posted by at 11:25

 Leave a Reply

(wymagane)

(wymagane)

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>