Dzisiejsze silniki samochodów są o wiele mocniejsze niż ich starsi poprzednicy. Pomimo małej pojemności i wymiarów ich osiągi są potężne przy jednoczesnym małym zużyciu paliwa oraz niskiej zawartości substancji szkodliwych w spalinach.
Przykładem jest 1-litrowy trzycylindrowy silnik EcoBoost Forda, z bezpośrednim wtryskiem paliwa, zmiennymi fazami rozrządu i turbiną. Przy zastosowaniu technologii zmniejszających zużycie paliwa takich jak system Start&Stop i układ odzyskiwania energii hamowania średnie zużycie paliwa na 100 km nie powinno przekroczyć 5,1 litra.
Z tak małej pojemności konstruktorzy osiągnęli prawie 125KM i nie jest to szczyt możliwości tego silnika. Wkrótce pojawi się wersja 180 konna, która zostanie zastosowana w sportowych wersjach Fiesty i Focusa.
Jak mówi jeden z dyrektorów Forda odpowiedzialny za rozwój: „Wiemy, że może być pewien opór ze strony klientów, aby przesiąść się z silnika 1,6 do 1,0, ale to tylko do czasu aż się nie przejadą – potem opory znikają”.
Źródło: Ford