Po technologii LED, kolejnym logicznym krokiem w rozwoju oświetlenia dla pojazdów jest światło lasera.
Światło emitowane przez laser radykalnie różni się od promieni słonecznych i aktualnie stosowanych konwencjonalnych żarówek i diod LED. Zasadniczą różnicą jest monochromatyczność, czyli emisja przez laser fal świetlnych o tej samej długości, drugą różnicą jest „spójność” światła co oznacza, że fale światła posiadają stałą różnicę faz – to wszystko sprawia, że laserowe oświetlenie może produkować równoległą wiązkę światła o intensywności tysiąc razy większej niż konwencjonalne diody LED. Poprzez zastosowanie w konstrukcji głównych reflektorów pojazdu cechy te mogą być wykorzystane do wdrożenia całkowicie nowych funkcji, a dzięki wysokiej efektywności lasera i o połowie mniejszym zapotrzebowaniu na energię niż diody LED pozwoli na oszczędności w zużyciu paliwa.
Aby światła laserowe nie zagrażały bezpieczeństwu ludzi, zwierząt i przyrody inżynierowie musieli wymyślić sposób na konwertowanie wiązki lasera do postaci bezpiecznej dla oczu. Uzyskano to poprzez zastosowanie wewnątrz reflektorów materiału fluoroscencyjnego który pobudzony niebieskim światłem lasera emituje bardzo jasne i przyjemne dla oka ludzkiego światło.
Wymiary pojedynczej diody laserowej są sto razy mniejsze niż diody LED mającej wymiary kwadratu o boku 1 mm, a osiągana wartość strumienia światła to 170 lumenów/W przy 100 lumenach/W diod LED. Tak małe rozmiary i duża wydajność dają nowe możliwości przy projektowaniu stylistyki pojazdu i wkomponowaniu do karoserii małych ale wydajnych źródeł światła.
Źródło: BMW