lut 022011
 

Chociaż pierwsze auta Jeepa powstawały w okresie drugiej wojny światowej i były przeznaczone w szczególności do brania udziału w trudnych i wymagających misjach, do dzisiejszego dnia możemy podziwiać jego fenomenalne właściwości. Wszystko to dzięki temu, że producent nie zaprzestał jego produkcji i z biegiem czasu narodziła się nowa odsłona Jeepa. Te niezwykle cenne auta z amerykańskim rodowodem charakteryzują się nie tylko dużymi silnikami i terenową specyfikacją. Obecnie mają w sobie coś więcej. To coś to unikalny i jedyny w swoim rodzaju urok.

No właśnie, samochody o tak ogromnych gabarytach cieszą się teraz również niepowtarzalną i wyjątkowo estetyczną stylistyką. Motywem przewodnim tego artykułu jest odbiegający trochę od kanonów marki Jeep Grand Cherokee SRT8. Znawcy już zapewne wiedzą czego oczekiwać można po tej wersji modelu.

STYLISTYKA

Grand Cherokee w wersji SRT8 różni się od klasycznego modelu przede wszystkim wyglądem zewnętrznym. Podstawowa wersja auta wygląda masywnie i groźnie, natomiast wersja SRT8 jest wręcz monstrualna. Nie tylko pod względem sylwetki, którą kształtują geometryczne elementy karoserii, ale równie pod względem możliwości – ale o tym później.

SRT8 w porównaniu do klasycznej wersji nie jest ani dłuższy ani szerszy. Tym co go wyróżnia jest oczywiście prześwit i niski próg rodem z samochodu sportowego. Auto zostało obniżone o 75 mm i to właśnie ten zabieg nadał mu agresji. Masywny zderzak z przodu wygląda nie tylko zawadiacko ale kształtuje nieprzeciętny wizerunek potwora. Znakiem rozpoznawczym jest szeroki grill i okrągłe, ksenonowe reflektory. Płaska maska i dosadne przetłoczenia są wyznacznikiem indywidualizmu. Równolegle z linią maski wykreowano dach. Nadkola mają wyjątkowo kwadratowy zarys. Grand Cherokee jest idealnie scaloną bryłą, dzięki czemu zachowuje sylwetkę klasycznej terenówki.

Testowanego Jeepa zdobią chromowane listwy i przyciemnione szyby co sprawia, że jest on tak enigmatyczny. Odpowiedzią na zagadkę jest tył auta, który w rzeczy samej nie wyróżnia się niczym szczególnym oprócz – dwóch chromowanych wydechów. Rury o nieprzeciętnej średnicy mówią wiele. Wątpliwości niedowiarków rozwiewa emblemat SRT8. Co się za nim kryje? O tym wspomnę za chwilę. Co do wyglądu Grand Cherokee charakteryzuje się prostą konstrukcją, bardzo prostą. Kształt jego tyłu można porównać do prostokąta, który zawiera w sobie proste światła, równie wkomponowaną szybę i wystający zderzak, który może posłużyć nawet za ławkę. Klapa bagażnika posiada tą zaletę, iż otwiera się w dwojaki sposób. Pierwszy – klasyczny umożliwiający załadunek ogromnych bagaży i drugi, bardzo wygodny sposób, a mianowicie otwieranie szyby ku górze co natomiast przydaje się przy pakowaniu np. zakupów. Cała konstrukcja opiera się na ogromnych, dwudziestocalowych (!) felgach ze stopu metali lekkich.

WNĘTRZE

Amerykańskie samochody są najmniej cenione właśnie za wnętrze. Wcale nas to nie dziwi. Dużo tu plastiku i innych niskojakościowych materiałów. Na szczęście z Grand Cherokee nie jest najgorzej. W kolejce zajmuje miejsce przed Dodgem i nie odbiega szczególnie od lepszego Chryslera. We wnętrzu testowanego auta znajduje się mnóstwo elektroniki a co za tym idzie jest wyjątkowo dopracowany pod względem technologicznym. Centrum dowodzenia znajduje się oczywiście w konsoli środkowej, która sprawuje kontrolę nad całym systemem.

Producenci umieścili w niej system multimedialny z 6.5 calowym ekranem oraz zestawem głośnomówiącym, automatyczną klimatyzację dwustrefową, przyciski podgrzewania foteli oraz gniazdo 12 voltowe. Doskonałą jakość dźwięku zapewnia system Boston Acoustics z dwunastoma głośnikami, dzięki którym dźwięki są czyste i niezwykle przyjemne. Deska rozdzielcza wykonana została z szarego i czarnego plastiku. Miejscami wzbogacono ją o czarną skórę. W kole kierownicy ozdobionym również skórą i chromem zintegrowano przyciski obsługi tempomatu i radia. Za nim znajdują się typowe dla amerykanów zegary o bladozielonym podświetleniu, które zostały urozmaicone sportowym, granatowym akcentem. Gustowna, połyskująca gałka automatycznej skrzyni biegów umieszczona w tunelu środkowym jest kolejnym elementem wpływającym pozytywnie na estetykę wnętrza. W aucie ponadto znalazł się funkcjonalny szyberdach.

Grand Cherokee SRT8 jest autem sportowym, dlatego też w tym samym guście urządzono jego wnętrze. Elektrycznie regulowane pedały gazu i hamulca mają odcień metaliczny. Przy takich właściwościach jakimi dysponuje to szczególne auto obowiązkowe stały się kubełkowe fotele zapewniające odpowiednią pozycję i świetne trzymanie. Pokryte zostały skórą i zamszem. Znaczek SRT dobitnie wskazuje na potencjał testowanego pojazdu. Fotel kierowcy posiada dwie pamięci ustawień i regulowany jest elektrycznie w ośmiu płaszczyznach, fotel pasażera w czterech. Pomiędzy siedziskami z przodu znalazł się praktyczny, skórzany podłokietnik ze schowkiem i miejsca na kubki. Pasażerowie drugiej klasy nie powinni też narzekać na ilość miejsca.

Kanapa jest całkiem przyjazna aczkolwiek śliska i nie należy jeździć bez zapiętych pasów! Wyposażono ją również w szeroki podłokietnik z uchwytem na kubki. Dodatkowym atutem jest odtwarzacz DVD zainstalowany w podsufitce ze sterowaniem w tylnej części podłokietnika dostępny w opcji za prawie 3 tyś euro! Grand Cherokee wyposażony jest również w standardzie w asystenta parkowania tyłem, lusterka antyrefleksyjne, elektrycznie regulowane i składane, czujnik deszczu wycieraczek szyby przedniej z funkcją płynnej regulacji pracy przerywanej i szybkości pracy zależnej od prędkości jazdy. Jeep, jak mało który samochód posiada ponadprzeciętną ilość systemów asystujących kierowcy podczas jazdy. Poczynając od standardowego systemu ABS, systemu BAS (układ wspomagania hamowania, systemu elektronicznego sterowania przepustnicą ETC, ESP, EVBP rozdzielającego siłę hamowania w sposób elektroniczny, systemu kontroli trakcji dla całego zakresu prędkości ASTC a kończąc na systemie monitorowania ciśnienia w oponach z wyświetlaczem pokazującym ciśnienie w każdym z kół można bez wątpliwości przyznać iż testowany Jeep współpracuje z prowadzącym i sprzyja bezpieczeństwu.

Istotną zaletą jest też bezpieczna struktura nadwozia – strefy kontrolowanego zgniotu oraz dodatkowe wzmocnienia struktury nadwozia i bezpieczna kolumna kierownicy – pochłaniająca energię uderzenia. Ponadto wielostopniowe pełnowymiarowe poduszki powietrzne dla kierowcy i pasażera i kurtyny boczne dla dwóch rzędów siedzeń, na podstawie których można stwierdzić, że również w tym koncernie szczególnie ważną kwestią jest ochrona pasażerów.

SILNIK I WŁAŚCIWOŚCI JEZDNE

Jeepa Grand Cherokee w testowanej wersji pozazdrościłby każdy miłośnik adrenaliny wywołanej szybką jazdą i gwałtownymi przyspieszeniami. Bo któż mógłby się spodziewać, że kolos ważący 2135 kg. będzie w stanie prześcignąć niejednego roadstera? No właśnie i za to kochamy te niepozorne auta, pod których maską drzemią ogromne silniki o imponującym potencjale. Motorem napędowym zainstalowanym w SRT8 jest potężny 6.1 litrowy silnik benzynowy o bagatela mocy 425 KM i potężnym momencie obrotowym wynoszącym 569 Nm. Pozwala on na rozpędzenie masywnego Jeepa w 5 sek!

Przeciążenie jakiego doznajemy na skutek wciśnięcia gazu do oporu wywołuje niesamowite emocje i pozostaje w pamięci na zawsze. Dzięki stałemu napędowi na wszystkie koła oraz sporych rozmiarów oponom pojazd wystrzeliwuje do przodu nie tracąc ani chwili czasu na szukanie przyczepności. Prędkość maksymalna jaką osiąga Grand Cherokee jest ograniczona elektronicznie i wynosi 245 km/h. Niestety auto wymaga grubego portfela właściciela. Spalanie w cyklu miejskim dochodzi momentami do 27 l. dlatego też skierowane jest w szczególności do fanatycznych amatorów mocnych wrażeń. Sportowe zawieszenie High Performance posiada tradycyjną specyfikację. Jazda Jeepem jest zatem twarda i trochę uciążliwa ale w końcu o to chodzi w tego typu autach.

Ten specjalny wytwór nie posiada natomiast żadnych terenowych reduktorów czy blokad, dzięki którym mógłby stoczyć bój na niecywilizowanym terenie. Krótko mówiąc SRT8 to typowy szosowy „ścigant” w mocnym, terenowym przebraniu.

PODSUMOWANIE

Jeep Grand Cherokee SRT8, sportowe, gangsterskie monstrum o antyterenowych cechach, którego głównym zadaniem jest robienie furory i huku. Nie sposób jest nie zwrócić uwagi na kwadratową bryłę długości 4785 i szerokości 1870 mm poruszającego się z taką niewiarygodną prędkością. Koncern produkujący to auto oferuje nam bogactwo technologii, komfort i moc wrażeń za bądź co bądź niezbyt wygórowaną cenę 77,000 euro. Tak więc warto pokusić się na model SRT8, aby zrozumieć fenomen jego projektu.

autor: autowizja.pl

 Posted by at 13:55

 Leave a Reply

(wymagane)

(wymagane)

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>