gru 212011
 
Citroen DS5 zadebiutował na Salonie Samochodowym we Frankfurcie we wrześniu 2011 r., do sprzedaży w Polsce trafi w pierwszej połowie 2012 r. Pierwsze wrażenia są bardzo pozytywne, jest to jeden z najlepszych projektów Citroena, bliski koncepcji C-SportLounge sprzed 6 lat.

Citren DS5 front

Citren DS5

DS5 to zaawansowany technicznie crossover oparty na platformie mniejszego C4 ale jest dłuższy od niego i liczy 4,5 m długości. Jest też szerszy od C5 i wyższy (1,87×1,5 m), co daje unikalne proporcje, ale długość niezbyt odpowiada pasażerom o większym niż 185 cm wzroście.
Mimo to kabina jest jedną z większych w klasie, siedzi się wysoko, czując jak pilot w kokpicie samolotu, mając nad głową przełączniki sterujące panelami szyberdachu, a przed oczami wyświetlacz Head Up. Od pierwszego wejrzenia widać inspirację lotnictwem od felg w kształcie łopatek turbiny zaczynając na wspomnianym wyświetlaczu kończąc.

Citren DS5 kokpit

Citren DS5 kokpit

Materiały użyte do wykończenia nowego Citroena są najwyższej jakości – aluminium połączone ze skórą i włóknem węglowym. Siedzenia wykonane ze skóry wykonano na wzór paska od zegarka, są bardzo wygodne i dobrze trzymają kierowcę i pasażera w trakcie szybkich skrętów. Jedyny minusem, przez który deska rozdzielcza nie może uzyskać oceny celującej jest wielofunkcyjna kierownica, w której zbyt dużo jest plastiku.

Citren DS5 rear seat

Citren DS5 tylne siedzenia

Reszta wyposażenia to już standard w samochodach aspirujących do wyższych klas – dobry system multimedialny z transmisją strumieniową Bluetooth i nawigacją satelitarną, system ostrzegający o nagłej zmianie pasa jazdy i reflektory zintegrowane z układem kierowania.
Do napędu DS5 zastosowe będą 2 jednostki diesel’a – 1,6l i 2,0l o mocach odpowiednio 109KM i 163KM, oraz benzynowe 1,6l z turbiną uzyskujące 153KM i 197KM. Największą nowością jest pierwszy układ hybrydowy produkcji Citroena Hybrid4, w którym silnik 2,0Hdi przekazuje napęd na koła przednie, a silnik elektryczny o mocy 37KM napędza koła tylne. Diesel Hybrid4, łączy wysokie osiągi (200 KM, napęd na 4 koła) z obniżeniem poziomu emisji CO2 (99 g/km). Połączenie dwóch napędów w trybie Sport pozwala na przyśpieszenie od 0 do 100 km\h w czasie 8,6s.

Citren DS5 bagażnik

Citren DS5 bagażnik

Wybierając opcję z rewelacyjnym silnikiem Hybrid4 musimy się liczyć ze zmniejszona pojemnością bagażnika – konwencjonalny DS5 ma pojemność bagażnika 468 litrów, natomiast użycie akumulatorów zmniejszyło pojemność bagażnika do 325 litrów.
Pokrętło na konsoli środkowej pozwala wybrać pomiędzy dostępnymi trybami pracy – tryb Sport pozwala w pełni wykorzystać pełne 200KM mocy, tryb 4×4 uruchamia obydwa źródła mocy z wykorzystaniem maksymalnej przyczepności, ZEV pozwala przejechać do 5 km przy użyciu tylko silnika elektrycznego, natomiast tryb AUTO przełącza napęd w miarę potrzeb.

Citren DS5 pokrętło wyboru trybu napędu

Citren DS5 pokrętło wyboru trybu napędu

Napęd nie jest doskonały. Sześciobiegowa skrzynia automatyczna przełącza biegi nierówno, szczególnie pod dużym obciążeniem, zmiana biegów poprzez zamontowane przy kierownicy łopatki jest zbyt wolna, a silnik zbyt głośny przy pełnym otwarciu przepustnicy.
Testujący model dziennikarze z Wielkiej Brytanii mieli również zastrzeżenia do pracy zawieszenia na krętych i wyboistych drogach – duże pofalowania są wybierane bardzo gładko, gorzej wygląda sprawa przy przejeżdżaniu przez pojedyncze dziury, włazy studzienek czy też kocie łby. Układ kierowniczy też jest odrobina niespokojny i wymaga stałej korekcji kierunku w trakcie jazdy autostradami.
Z niecierpliwością redakcja czeka na Polską premierę Citroena DS5 i możliwość osobistego przetestowania go na naszych polskich autostradach i wiejskich drogach.

WB

 Leave a Reply

(wymagane)

(wymagane)

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>