maj 102011
 

Był to luksusowy sedan Skoda Hispano Suiza, który 10 maja 1926 został dostarczony ówczesnemu prezydentowi Czechosłowacji, Tomášowi Garrigue Masarykowi. Do 1929 roku wyprodukowano w sumie 100 sztuk tej luksusowej limuzyny.

W 1924 roku, jeszcze przed połączeniem się z firmą samochodową Laurin & Klement, fabryka z miejscowości Pilsen zakupiła licencję na produkcję luksusowych limuzyn od pochodzącej z Hiszpanii firmy Hispano Suiza – stąd dodatkowa nazwa w oznaczeniu samochodu. Produkcja tego modelu rozpoczęła się wiosną 1925 roku. Pierwszy samochód był gotowy już rok później, w maju 1926 r.

Ówczesna produkcja znacznie odbiegała od współczesnej produkcji seryjnej. Wszystkie Skody Hispano Suiza 25 (100 KM) były konstruowane zgodnie z życzeniem klienta. Dzięki temu, każdy egzemplarz tego modelu był niepowtarzalny. W zależności od wyposażenia, samochód ważył aż do 2700 kilogramów i był w stanie osiągnąć maksymalną prędkość 140 km/h. Wśród nabywców tego modelu znalazł się ówczesny premier Czechosłowacji, Antonín Švehla, a także ważne osobistości ze świata biznesu, polityki, także z zagranicy.

Cena podstawowa modelu zaczynała się od 190 tys. koron i kilkakrotnie przewyższała ceny pojazdów ówcześnie dostępnych na rynku. W zależności od wyposażenia, mogła wzrosnąć nawet do ćwierć miliona koron. Kancelaria prezydenta za pierwszy model zapłaciła 280 tys. koron. Dla porównania, mała Skoda422 kosztowała wówczas 38 tys. koron, a duża Skoda 860 – około 120 tys. koron.

źródło: Skoda

 Posted by at 18:11  Tagged with:

 Leave a Reply

(wymagane)

(wymagane)

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>